tisdag 9 mars 2010

Det ultimata vuxentestet.

Dagar har blivit till nätter, nätter har blivit till dagar, snö har fallit, turister har haft takbox-race till fjällen, färjor har fastnat i isen. Sportlovsveckorna har rullat förbi såväl som den 8e Mars och min tjugoårsdag.
Det var stort.
Det var en Måndag.
Det var min debut på Systemet samt det ultimata vuxentestet, en historia som jag självklart måste dela med världen.

Efter jobbet åkte jag direkt till Systemet.
Jag åkte bil ner till stan (alt. samhället, hålan, byn) och parkerade en bit bort. Därefter tågade jag med bestämda steg mot Systemets stora dörrar och klev in. Jag hade i och för sig varit inne på systemet förut, men nu såg allt plötsligt annorlunda ut. Det var inte längre hyllor fulla med saker man inte fick tänka på, inte fick titta på, inte fick köpa.
Förbjudet, fullständigt FÖRBJUDET!
Nej, en helt ny värld öppnade sig framför mig då jag stod stilla innanför dörrarna och bara skådade alla dessa flaskor.

Jag gick fram till den första hyllan, Röda Viner- hyllan, och kollade in flaskorna av alla dess slag som om jag var ärligt intresserad av dem.
För det är ju så man gör på systemet, man går runt och kollar, och ojar sig när man hittar ett fascinerande vin från Amalfikusten som visst ska vara väldigt torrt med smak av bark från det kända trädet de har där... väl.

I vilket fall, jag tröttnade ganska snabbt och bestämde mig för att hämta min Licor 43 (47?) som jag sedan länge bestämt för att köpa.
Därefter gick jag pirrigt mot kassan för att betala.

Här i historien måste jag meddela, kommer klimaxet. Om jag inte nämner detta kan det hända att ni missar det, därav denna lilla påminnelse.

Jag ställde flaskan på rullbandet, tog upp plånboken, kassörskan blippade streckkoden och FRÅGADE EFTER MITT LEG! Jag var som i exstas, "yep nu händer det!" liksom. Hon kollade på leget, tvekade, kollade upp på mig och sa:
-Det är idag va?
-Ja! svarade jag stolt.
-Men grattis då! sa kassörskan och jag såg att folk log och nickade menande åt mig, typ Där föll ännu en förlorad själ ner i Systemets helvetiska eldar.

Jag betalade min flaska och insåg till min stora fasa att jag glömt lägga upp en Systemetpåse på rullbandet. Allt hade varit så tumultartat där ett tag vid kassan så jag hade helt glömt bort att ta med en påse.

Skit.
Jag gick sedan tillbaka till bilen med en flaska under armen, inte alls trashit eller totalt failat.
Hur kan man glömma att ta en Systemetkasse!
Det är ju som en trofé, den kassen ska visas upp för alla.
Att bära på en systemetkasse är som ett tecken till världen att man är vuxen.
Att bära på en flaska under armen är ett tecken på att man nog borde stanna i barnens värld ett tag till.

2 kommentarer:

Raffe sa...

hahaha, åh. vad tragiskt slut! stackare. bättre lycka nästa gång:)

Triin Liis sa...

Hahaha! Munken, munken. Men se de positiva aspekterna med den lilla incidentetn: du är en likör 43(43,43,43,43,43,43,43,43!) rikare. Bra val, må jag säga!