måndag 22 februari 2010

Analysera mera.

Idag fick jag ett mystiskt spontant sms.


Jag fattade såklart ingenting, det stod:

"Jag tror ja blir knapp på hon som pratar så konstigt!"

Japp, exakt så stod det och visserligen visste jag vem det var ifrån men vad dessa till synes hemliga kodord egentligen betydde hade jag ingen aning om.
Det här blev helt plötsligt ganska spännande, vad försöker personen i fråga att säga mig?
För att inte lämna ut någon på webben så här, kan vi låta kalla den här personen för... Biffen.


Analyseringen hade börjat.

Vem är det, först och främst, som omnämns i smset?
Hon.
Det kan ju var vem som helst av kvinnligt kön, Maj Bylock, Princess Diana eller Gunlis.



Man kan också försöka hitta en definition av ordet konstigt.
Hur konstigt pratar nu den här "hon" på en skala där Carola med sin skrämmande sametslena och ruskigt vänliga röst sitter i ena änden av skalan och Carolina Gynning som med sin extremt gälla stämma och södersvenska dialekt kan skrämma slag på det mest modigaste av barn sitter i andra änden av skalan?




Och slutligen exakt hur tror avsändaren, Biffen, att en kvinna (alltså antagandes att "hon" är en kvinna) med konstig röst ska få avsändaren att förvandlas till en knapp?



Jag vet inte vad ni tycker, men jag börjar tro att Biffen av detta mystiska sms antingen är något av dessa alternativ:
a) Den flummiga sortens människa, den som reser till fjärran östern och röker på i dimmiga barer med konstiga neonskyltar utanför.


b) Den typen av människa som på en måndagskväll finner det mycket roande att skriva samma udda sms till olika personer i vänskapskretsen (inkl. gamla gymnasiepolare, svärmor och en rörmoksfirma uppslagen i en telefonkatalog) för att sedan jämföra svaren.


c) Den typen av människa som helt uppe i en diskussion måste föra delar av samtalet vidare till en tredje opartisk person för att i sin tur få ett neutralt svar på påståendet. Av okänd anledning.


Av det enkla skälet att jag hade kommit fram till inte mindre än tre olika svar ville jag därefter svara Biffen på ett mycket neutralt sätt, så jag svarade i stort sett "Jaha, säger du det!" för att lämna samtalet lite öppet sådär och väntade sedan med största spänning på fler ledtrådar.

Svaret jag fick gjorde att alla pusselbitar föll på plats och fastän ingen av mina olika tolkningar var korrekta var jag ändå rätt nöjd med min analysering.

Smset hade syftat på en kvinna på vår gamla gemensamma arbetsplats som med en ytterst robotlik/ mekanisk röst fått både mig och Biffen att tappa bort oss i vårt eget arbete (pga åthållande av bubblande skrattanfall), och som vi haft otaliga diskussioner om (helt och hållet med vänliga ord, lovar).

Coolt att kunna låta som en robot liksom, men vem blir inte lite knapp av att behöva lyssna på det dagarna i ända!

Inga kommentarer: